Si daca tot am mentionat ca nu este usor sa muncesti pe
un vas de croaziera…hai sa vedem ce avantaje si ce dezavantaje sunt.
Incep cu dezavantajele sau mai bine zis micile neajunsuri:
In primul rand esti departe de casa si de familie. In
prima luna se poate sa nu te afecteze prea mult, insa in timp, indiferent ca-ti
faci prieteni (total nerecomandat) sau nu, in functie de numarul membrilor de familie
(copii, sot/sotie…)dorul de ei si distanta te darama. Iti trebuie un caracter puternic
si o vointa extraordinara pentru a putea incheia un contract in conditii
amiabile.
Apoi faptul ca imparti o cabina cu una sau mai multe persoane
– de obicei de alta nationalitate – este iar o problema care contribuie la
disconfortul tau. Niciodata nu lucrati in aceeasi tura, asadar nu beneficiezi
de o odihna placuta. Necesitatile fiecaruia sunt diferite,iar daca se intampla
sa aveti acelasi program de lucru nu este tocmai placut sa astepti pana ies
ceilalti din baie si nici sa stai la coada la dus, mai ales daca esti obisnuit
sa te trezesti cu cateva minute inainte de a pleca la lucru. Femeile in general
intampina greutati in situatii de genul asta, dar si asta tine de capacitatea
de adaptare.
Dusul – nu va faceti iluzii – nu este ca acasa, consumul
de apa este limitat si de multe ori poti avea surprize daca ai o piele mai
sensibila.
Programul de lucru nu este deloc de neglijat pentru ca nu
suntem acasa, iar orele de munca nu concorda niciodata cu ceea ce ai semnat la
plecarea din tara. Acolo daca nu este sarcina zilnica indeplinita corect si in
totalitate, poti lucre pana la 14-16 ore zilnic. Evident ca exista si o pauza
de maxim 3 ore, dar la volumul de munca pe care-l depui…este insuficient.
Mancarea – de multe ori este variata, insa exista
posibilitatea de a nimeri pe un vapor cu buget restrains. In astfel de cazuri
ajungi sa te saturi de peste gatit in toate felurile posibile, cartofi gatiti in coaja, paste fara nici un
fel de gust sau aspect, orezul care-ti va incanta papilele gustative de trei ori pe zi, meniuri de care nu ai auzit in viata ta si care nu-ti
inspira decat pierderea apetitului…samd
Daca esti bautor de cafea vei ajunge cu siguranta sa
tanjesti dupa o ceasca de cafea preparata de tine, fie ea sic ea mai ieftina cafe
ape care o poti gasi pe piata romaneasca.
Ca fumator…nu cred ca imi gasesc cuvintele…ca fumator, te
lasi de fumat. Nu este permis fumatul in cabina, in locurile publice si de cele
mai multe ori nici macar in barul echipajului (crew bar). Daca la companiile
oceanice mai ai sanse sa gasesti un vapor unde poti fuma in Crew Bar, ei bine
la companiile care opereaza pe rauri, ia-ti adio de la tigari, pentru ca nu
exista un Crew Bar. Pe rauri ai posibilitatea sa fumezi doar afar ape puntea
desemnata echipajului, iar daca ai noroc sa ploua, sa ninga sau sa dea cu
pietre…adio tutun. Oricum se zice ca nu e sanatos.
Colegii sunt binevoitori la inceput, insa cu timpul devin invidiosi. Este bine sa incerci
sa pastrezi un echilibru in relatiile de colegialitate de la bordul vasului.
Acolo este o permanenta competitie pentru obtinerea unei promovari, pot spune
mai acerba decat pe uscat, pentru ca promovarile se produc pe banda rulanta la
fiecare 4-8 luni.
In sfarsit am ajuns si la calitatea pasagerilor. Media de
varsta este 60 de ani. Vei vedea cu siguranta si persoane de 80-90 si chiar 100
de ani. Eu am vazut. Inainte de a aplica pentru un job pe vas de croaziera,
gandeste-te bine. Daca nu ai rabdare, nu-ti plac batranii imposibili, nu
suporti intrebarile stupide, nu suporti prostia si nu stii sa depasesti
momentele penibile cu zambetul pe buze….atunci stai acasa. Ai sa vezi si ai sa
auzi ce nu ti-ai fi imaginat vreodata. Pentru ei sunt intrebari normale insa
pentru noi sunt mai mult decat stupide. Pe blog veti gasi cateva exemple.
Si lista poate continua….dar sa trecem si la cele cateva
avantaje sau cum le mai numesc eu “Micile placeri vinovate”
Un salariu bun comparativ cu ceea ce se poate castiga in
tara. Depinde in mare masura de postul pe care il alegi si cat de bine te
descurci sa avansezi in functie. Pentru anumite departamente placerea cea mai mare
este atunci cand primesti plicul cu tips-ul (spaga). Nu toate departamentele se
bucura de acest privilegiu (ex: Receptia)
Avantajul de a vizita locuri incredibile. De curand am
fost in Polinezia Franceza…un peisaj de vis. Oamenii de acolo au fost
binecuvantati sa se nasca pe acele meleaguri, insa sunt mult prea puturosi ca
sa aprecieze ceea ce au. Cu putin noroc prinzi si un sezon peste ocean si
atunci sa vezi placere de a merge la plaja in Brazilia, Mexic, Hawai, Tahiti…samd
Ca membru al echipajului beneficiezi de oarecare reduceri
la bordul vasului. Nu este ceva semnificativ, dar daca punem in balanta pretul
real la care poti cumpara un ceas sau un parfum, atunci reducerea pe care o ai
este binevenita.
O alta placere vinovata este dependenta pe care ti-o
creeaza Crew Bar-ul dupa orele de program. Fie ca esti consumator de bauturi
alcoolice fie ca nu, tot acolo te duci. Este locul in care te poti destinde dupa
orele de program, iar in ultimii ani s-au investit destule fonduri pentru
recreerea echipajului. Pentru cei care deja avanseaza in functie si se bucura
de privilegii de ofiter exista modalitatea de a te recreea alaturi de pasageri
intr-unul din barurile vaporului sau in disco dar nu mai tarziu de ora 2:00
noaptea, chiar daca pasagerii intarzie mai mult. De preferat este sa te retragi
mult mai devreme.
Tot in functie de companie mai poti beneficia si de
excursii organizate la tarm. In principiu aceste excursii au niste preturi
nesimtite, pentru echipaj insa sunt cu titlu gratuit.
Din punctul meu de vedere lista asta se cam incheie aici…din
pacate. Mai revin si cu alte detalii.